صنعت تولید چادر مشکی زنانه ایران

همراهان ارجمند آموزشهای حجاب حدیث شما را در این مقاله با صنعت تولید چادر مشکی زنانه ایران آشنا خواهیم ساخت,قصه عجیب درباره بازار پارچه مشکی ایران این است که عمده بازار آن در اختیار کشورهایی همچون اندونزی، ژاپن و کره جنوبی است که اتفاقا شاید خود این کشورها مصرف‌کننده جدی این نوع پارچه نباشند, علت اصلی هم به گفته فعالان صنعت نساجی، نبود دانش فنی و ماشین آلات مربوطه است, در این یادداشت به برخی از سوالات مهم پیرامون تولید چادر پاسخ داده شده است.

تولید پارچه چادر مشکی توسط کدام کشور آغاز شد؟

اولین تولید کنندگان پارچه چادر مشکی سوئیسی‌ها بودند که با اسم کلوکه در بازار ایران شناخته می‌شدند, البته آنها پارچه چادری نبودند؛ نوعی پارچه لباسی مشکی بودند که به‌عنوان چادر استفاده می‌شدند, بعد از جنگ جهانی دوم، ژاپن بود که عرصه تولید چادر را به‌دست گرفت و سال‌های طولانی‌تری را نسبت به سوئیس در زمینه تولید چادر مشکی گذراند, بعد از ژاپن، کره وارد رقابت شد و این تکنولوژی را از ژاپن گرفت، تولید چادر را توسعه داد و هنوز هم موفق است؛ یعنی درحال حاضر، اکثر چادرهای مصرفی خانم‌های ایرانی، جنس‌های کره‌ای هستند.

اسامی پارچه چادری بر چه اساسی است؟

اسم تجاری پارچه های چادری معنی خاصی ندارند و توسط تاجر تعیین می شود, بطور مثال پارچه هایی مانند اِل گانس و دونه طلایی، عروس کویت و عروس خلیج و امثالهم، ماهاراجه، کَن کَن و … ، اسامی واقعی نیستند بلکه تاجر آنها را تعیین و تولیدکننده به سفارش تاجر اسمی را برای روی پارچه هاچاپ می کند, اگر در کشور کره جنوبی به عنوان بزرگترین تولیدکنندۀ چادر مشکی دنیا، بگویید من میخواهم این پارچه به نام خربزه تولید شود آنها می نویسند خربزه، اصلاً برای آنها مهم نیست.

آیا کیفیت پارچه مشکی تولید ایران قابل رقابت با تولیدات کشور کره است؟

کیفیت و قیمت پارچه درمقایسه با رقبا، قابل رقابت است اما نیاز به پیشرفت بیشتر احساس میشود. کشوری مثل کره که ۵۰ سال است پارچه چادر مشکی تولید می‌کند ۵۰ سال از ما جلوتر است و امروزِ ما باید با ۵۰ سال پیشِ کره مقایسه شود,سال ۹۵ پروژه‌ای را با سازمان ملی استاندارد تعریف کردیم که پارچه چادری را استاندارد کنیم, این سازمان هم ظرف یک سال تحقیقات گسترده استاندارد پارچه چادر مشکی را تدوین و ابلاغ کرده است.

مصرف سالیانه چادر مشکی در ایران

در این رابطه آمار دقیقی وجود ندارد اما پژوهش‌هایی انجام‌شده است که گفته می‌شود حدود ۷۰ میلیون متر پارچه چادری در طول سال استفاده می‌شود.

ضرورت تولید پارچه مشکی در داخل چیست؟

تولید داخلی چادر مشکی به ۳ علت از اهمیت بالایی برخورداراست, اول اینکه بیش از ۱۰۰ سال است که چادر به عنوان حجاب برتر در ایران استفاده و به صورت مداوم این پارچه‌ها وارد می‌شود, این برای جامعه نساجی کشور یک حسرت بود که چرا این پارچه در ایران تولید نمی‌شود, دوم اینکه چادر یک موضوع عقیدتی و فرهنگی مربوطه به جامعه ایران است و باید در ایران تولید شود, علت سوم هم اقتصادی بودن این صنعت است, سالانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون متر پارچه وارد و مبلغ سنگینی ارز خارج می‌شود, درحالیکه تولید پارچه چادری در داخل میتواند به رشد و استقلال اقتصادی کشور کمک کند.

استاندارد چادر مشکی

برای اولین باردر ایران در خرداد ماه سال ۹۶ استاندارد پارچه چادر مشکی تدوین و ابلاغ شد و پیش از این استانداردی برای این پارچه وجود نداشت.

صنعت تولید چادر مشکی زنانه ایران

در سایر شبکه های اجتماعی حجاب حدیث نیز به ما بپیوندید.

  1. آپارات

  2. یوتیوب

  3. بلاگفا

  4. فیلیکر

  5. پینترست

  6. لینکداین

  7. توییتر

  8. اینستاگرام

  9. تلگرام