دانستنی های ساده و مهم خیاطی

همراهان ارجمند آموزشهای حجاب حدیث شما را در این مقاله با دانستنی های ساده و مهم خیاطی آشنا خواهیم ساخت,گذشت آن دوران که همگان خیاطی را مخصوص زنان خانه دار می دانستند و این هنر مهم را تنها از جنبه یک کار خانگی نگاه می کردند, امروز هنر خیاطی به یکی از مهمترین هنرهای جهان صنعت تبدیل شده است و می توان با تکیه بر قواعد تجارت، از خیاطی درآمد کسب کرد و ثروت بسیاری به دست آورد, اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به فکر کسب درآمد از خیاطی افتاده اید و می خواهید با کمک این هنر، شغلی برای خود دست و پا کنید، بهتر است در گام اول به سمت یادگیری آن بروید و خود را برای کسب دانستنی های ساده و مهم خیاطی آشنا کنید,جالب است بدانید خیاطی سراسر پر شده است از نکات ریز و درست و دانستنی های متعدد که یک خیاط ماهر باید تمامی آنها را بشناسد و با یک یک نکاتش آشنا باشد,در این متن قصد داریم به شما مطالبی را بگوییم که شاید به نظرتان ساده بیاید و تاثیر آنچنانی در روند خیاطی شما نداشته باشد اما باید بگوییم این چنین نیست و هر خیاط ماهری در ابتدای راه این نکات را رعایت کرده و به مرور توانسته با تکیه بر آنها ضمن راحت کردن روند خیاطی، به یک خیاط معتبر تبدیل شود, پس اگر قصد دارید در مسیر آموزش خیاطی قرار بگیرید و به خیاطی ماهر تبدیل شوید، دانستنی های ساده و مهم خیاطی را نیز باید بدانید پس لطفا این مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

نخ کردن سوزن را سریعتر انجام دهید

حتما پیش خود می گویید نخ کردن سوزن که کاری راحت است اما باید بگوییم که اگر شما قرار است خیاطی را به عنوان حرفه خود انجام دهید، باید روزی چندین و چند بار سوزن نخ کنید، اگر چنین کاری به راحتی و سرعت انجام نشود، سبب می شود شما به مرور از انجام آن خسته شوید و نخ کردن سوزن برایتان به یک معضل جدی تبدیل شود,از همین رو یک نکته مهم و کاربردی را به شما آموزش می دهیم که به کمک آن و با راحتی بتوانید چندین و چند بار سوزن نخ کنید بدون آن که به زحمت بیوفتید و وقت زیادی صرف نمایید,راحت ترین راه نخ کردن سوزن، استفاده از اسپری مو است زیرا شما می توانید کمی از آن را ابتدای نخ خود پاشیده و سبب شوید نخ کمی سفت شود و پرزهای آن از بین برود. در این شرایط است که نخ کردن سوزن به یک کار آسان تبدیل شده و زمان کمی از شما می گیرد. پس حتما یک اسپری مو در کنار لوازم خیاطی خود داشته باشید و هر وقت خواستید سوزن نخ کنید، از آن استفاده کنید.

نخ کردن سوزن را سریعتر انجام دهید(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

چندین بار از سوزن چرخ خیاطی استفاده کنید

یکی از مهمترین نکاتی که باید همواره به یاد داشته باشید تا بتوانید بیشترین سود را از خیاطی خود ببرید، این است که سعی کنید هزینه های خود را به حداقل برسانید و چندین و چند بار از ابزارهای مهم خیاطی استفاده کنید,همان طور که می دانید یکی از اصلی ترین لوازم خیاطی، سوزن چرخ خیاطی است که اگر به درستی استفاده نشود، مدام شکسته و کند می شود, میانگین استفاده از سوزن چرخ خیاطی بین ۶ الی ۸ ساعت کار است اما می توانید با استفاده از یک ترفند بسیار ساده، این زمان را حتی تا دو برابر افزایش دهید و هزینه خرید سوزن را به حداقل برسانید, اما راهکار تیز کردن سوزن چرخ خیاطی چیست؟

شما می توانید با کمک یک برگه سنباده، سوزن چرخ خیاطی خود را تیز کنید آن هم به این شکل که کاغذ سنباده را زیر سوزن قرار دهید و سعی کنید بدون استفاده از نخ، همچون یک پارچه آن را بدوزید,این رفت و آمد مداوم سوزن بر روی برگه سنباده، سبب تیز شدن آن می شود و امکان استفاده مجدد از آن را فراهم می آورد.

چندین بار از سوزن چرخ خیاطی استفاده کنید(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

دوختن درزهای پارچه را راحت کنید

اگر می خواهید کمترین فشار را به چرخ خیاطی و سوزن خود وارد کنید و به راحتی درزهای لباستان را بدوزید، بهترین راهکار آن است که درزها را به صابون خیاطی آغشته کرده و سبب شوید سوزن چرخ خیاطی به راحتی آن را شکافته و از میان پارچه عبور کند, این اقدام سبب شده درزهای لباس شما تمیزتر دوخته شوند و از پستی و بلندی ها معمول هنگام دوخت درز جلوگیری به عمل آید.

دوختن درزهای پارچه را راحت کنید(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

دکمه ها را نگه دارید

اگر تصمیم گرفته اید دکمه لباس قدیمی خود را عوض کنید یا حتی لباس را دور بیاندازید، بهتر است دکمه ها را از لباس جدا کرده و در یک ظرف آنها را نگه دارید, شاید به نظرتان این کار بی اهمیت بیاید اما مطمئن باشید در زمانی به یک دکمه نیاز پیدا می کنید و این ظرف پر از دکمه می تواند به کمک شما بیاید و نیازتان را تامین کند,البته برای آن که دکمه های یک شکل در میان سایر دکمه ها گم نشوند، بهتر است از میان سوراخ های دکمه های یک شکل نخ رد کرده و همچون یک دستبند دو سر نخ را بهم گره بزنید آن وقت است که برای استفاده از دکمه های هم شکل نیازی نیست تمامی دکمه ها را از قوطی یا ظرف دکمه ها خالی کرده و برای پیدا کردن دکمه های هم شکل زمان صرف کنید.

دکمه ها را نگه دارید(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

جاسوزنی های مناسب تهیه کنید

سوزن های خود را در یک جای مناسب گرد هم جمع آوری کنید زیرا سوزن ها بسیار سخت دیده می شوند و اگر آنها را پراکنده نگه دارید ممکن است بر روی زمین افتاده به شما و دیگران صدمه بزنند,همچنین گم شدن سوزن ها ممکن است باعث شوند شما ساعت ها زمان خود را هدر دهید تا آنها را بیابید و کار خیاطی نیمه تمام خود را تمام کنید,از همین رو شما می توانید یک بالشتک کوچک درست کرده و سوزن های خود را به ترتیب درون آن فرو کنید آن وقت است که هیچ وقت آنها کم نمی شوند و شما می توانید به راحتی آنها را مورد استفاده قرار دهید, همچنین می توانید از یک لوله خودکار استفاده کرد و سوزن های خود را درون آن بیاندازید.

جاسوزنی های مناسب تهیه کنید(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

زیپ های قدیمی را نگه دارید

همانند دکمه، شما باید زیپ های قدیمی را نیز نگه دارید چون در زمان مناسب به آنها نیاز پیدا می کنید از همین رو بهتر است برای آن که زیپ ها کیفیت خود را از دست ندهند، آنها را با کمی صابون خیاطی آغشته کنید و با باز و بسته کردن چند باره سبب شوید صابون در تمامی بخش های آن نفوذ کند و از زنگ زدگی و خشکی آن جلوگیری نماید.

زیپ های قدیمی را نگه دارید(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

از افتادن دکمه ها جلوگیری کنید

تصور کنید وسط خیابان یا یک مهمانی، دکمه لباستان کنده شود، چه حسی پیدا می کنید؟ قطعا به هم می ریزید و از این اتفاق دلخور می شوید اما شما می توانید با یک اقدام ساده و سریع کاری کنید که هیچ وقت دکمه لباس ها نیوفتند و محکم به جای خود باقی بمانند,شما در این مسیر تنها کافی است که پس از دوختن دکمه، با برق ناخن بی رنگ کمی بر روی دکمه و نخ را بپوشانید، آن وقت است که نخ ها به جای خود محکم شده و تحت هیچ شرایطی از لباس جدا نمی شوند.

از افتادن دکمه ها جلوگیری کنید(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

حتما انگشتانه تهیه کنید

خیاطی با سوزن سر و کار دارد و ممکن است هر لحظه دستتان به خصوص انگشتانتان آسیب ببینند به همین دلیل بهتر است پیش از هر کاری انگشتانه تهیه کرده و در موارد مورد نیاز از آن استفاده کنید زیرا تنها کافی ست چند بار پشت سر هم دستانتان آسیب ببینند آن وقت است که نسبت به خیاطی دلسرد می شوید و آن را کنار می گذارید,اگر به هر دلیل انگشتانه در اختیار نداشتید، می توانید ابتدای انگشتان خود را با چسب زخم بپوشانید تا از آسیب احتمالی با سوزن جلوگیری کنید.

حتما انگشتانه تهیه کنید(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

جای نگهداری قرقره بسیازید

شما می توانید برای قرقره های خود یک جای مناسب تهیه کنید تا نیازی نداشته باشید برای پیدا کردن آنها زمان زیادی صرف کنید, برای پیشنهاد می توانیم از کارتن شونه تخم مرغ نام ببریم,شما می توانید با کمی تزئین آن را زیبا کرده و برای استفاده به عنوان جای قرقره از آن بهره بگیرید.

جای نگهداری قرقره بسیازید(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

آهن ربا یک وسیله مهم در خیاطی است

حتما یک آهن ربا در جعبه خیاطی خود داشته باشید زیرا آهن ربا می تواند برای جمع کردن سوزن ها به شما کمک کرده و هنگامی که یکی از آنها گم شد، همراه شما برای پیدا کردن راحت تر آن باشد, در این موارد تنها کافی است آهن ربا را بر روی فرش بکشید تا سوزن گم شده پیدا شود.

آهن ربا یک وسیله مهم در خیاطی است(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

 پارچه های اضافه را نگه دارید

هر لباسی که می دوزید بخشی از پارچه آن اضافه می آید. بهتر است آن پارچه ها را جمع کنید و در نهایت با به خرج دادن کمی سلیقه از آنها چیزهای جالب بسازید,ساخت رو میزی چهل تکه، کیف، عروسک پارچه ای، دستگیره آشپزخانه و… مواردی هستند که می توانید با پارچه های اضافه بدوزید.

 پارچه های اضافه را نگه دارید(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

از لیز خوردن چرخ خیاطی جلوگیری کنید

عموما چرخ های خیاطی هنگامی که مورد استفاده قرار می گیرند، لرزشی کوچک دارند که سبب می شود مدام چرخ خیاطی جا به جا شود و لیز بخورد,شما می توانید برای مقابله با این اتفاق یک ابر اسفنجی به ضخامت ۳ الی ۵ سانت زیر چرخ خیاطی قرار دهید و سبب شوید چرخ شما ثابت بر روی میز باقی بماند و هنگام استفاده جا به جا نشود.

الگوها را ذخیره کنید

هرگز الگوهایی که استفاده کردید را دور نریزید زیرا ممکن است مجددا به آنها نیاز پیدا کنید و بخواهید از آنها بهره مند شوید,پس دور ریختن الگو را فراموش کرده و برای آنها مکانی مناسب در نظر بگیرید تا هر وقت نیاز داشتید به سراغ آنها رفته و مجددا آنها را مورد استفاده قرار دهید.

الگوها را ذخیره کنید(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

از چروک شدن الگوها جلوگیری کنید

اگر نگران چروک شدن الگوهای خود هستید بهتر است آنها را با آب و نشاسته بپوشانید. در واقع شما باید محلولی از آب و نشاسته تهیه کرده و آن را بر روی الگو اسپری کنید زیرا این کار سبب می شود الگوی شما چروک نشده و همواره سالم بماند.

از چروک شدن الگوها جلوگیری کنید(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

از افتادگی زانو شلوار جلوگیری کنید

عموما زانوها زودتر از بقیه بخش های سلوار آسیب می بینند و دچار افتادگی می شوند از همین رو به شما پیشنهاد می دهیم پیش از هر چیز پشت زانوها را با لایه ای بپوشانید و دور آن را بدوزید از همین رو این کار سبب می شود تا ظاهر شلوار شما سالم بماند به خصوص شلوار کودکان که مدام در معرض آسیب قرار دارد.

از سر خوردن پدال جلوگیری کنید

برای آن که پدال چرخ شما ثابت بماند و مدام جا به جا نشود، بهتر است کمی ابر بر روی بخش زیرین پدال بچسبانید تا آن را محکم نگه دارد.

از سر خوردن پدال جلوگیری کنید(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

روغن کاری چرخ را فراموش نکنید

اگر می خواهید چرخ شما طول عمر بیشتری داشته باشد، بهتر است بر اساس دستور العمل آن رفتار کرده و مطابق آن روغن کاری را انجام دهید,همچنین اگر این کار را انجام نمی دهید تا لباسی که می دوزید چرب نشود، می توانید بر روی لباس کاغذی قرار داده و با آن لباس را بدوزید و پس از اتمام کار کاغذ را از لباس جدا کنید.

روغن کاری چرخ را فراموش نکنید(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

جمع آوری سوزن ها
همیشه در وسایل خیاطی خود یک آهن ربای کوچک داشته باشید تا هر موقع سوزن های تان گم شد، بتوانید به وسیله آهن ربا آن ها را پیدا کنید,با کشیدن آهسته آهن ربا روی زمین، می توانید سوزن گم شده را پیدا کنید,در ضمن می توانید یک تکه آهن ربا را داخل جعبه سوزن بیندازید تا تمام سوزن ها به آهن ربا بچسبد و از پخش شدن آن ها جلوگیری شود.

جمع آوری سوزن ها(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

 

اگر چرخ خیاطی تان کار نمی کند
اگر دیدید که چرخ خیاطی تان کار نمی کند، قبل از این که آن را به تعمیرگاه ببرید، تسمه آن را نگاه کنید. ممکن است نخ به دور آن پیچیده شده باشد و مانع حرکت تسمه شود. در این صورت با قیچی، نخ ها را از تسمه جدا کنید؛ وگرنه یک تکه پارچه را زیر چرخ قرار دهید و چرخ کنید,حالا به پشت و روی پارچه نگاه کنید,اگر قسمت زیری پارچه خراب بود، عیب از قسمت بالای چرخ یعنی مسیر رد شدن نخ از بالا تا سوزن است و اگر قسمت بالای پارچه خراب باشد، عیب از قسمت های پایینی چرخ است.

اگر چرخ خیاطی تان کار نمی کند(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

زیپ هایی که سخت باز می شوند
اگر زیپ لباسی سخت باز و بسته می شود، به جای عوض کردن زیپ از یک صابون خشک استفاده کنید. به این صورت که صابون را روی دنده های زیپ بکشید تا راحت باز و بسته شود.

 

زیپ هایی که سخت باز می شوند(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

دوختن لباس های نازک
برای این که وقتی لباس های نازک تان را می دوزید، چروک نشود یک تکه کاغذ در زیر پارچه قرار دهید و سپس درزهای لباس را چرخ کنید. زمانی که بعد از پایان دوختن، کاغذ را از پشت لباس جدا می کنید، می بینید که درزهای لباس صاف است و هیچ چروکی ندارد.

دوختن لباس های نازک(دانستنی های ساده و مهم خیاطی)

آیا مبل های چرخ خیاطی (میز چرخ خیاطی) با هم تفاوت دارند؟

بله, مبل های چرخ به دوگروه تقسیم می‌شوند. مبل های مخصوص چرخ های بازو آزاد و مبل های مخصوص چرخ های کف تخت, برای خرید مبل چرخ می بایست به نمایندگان مجاز کاچیران در سراسر کشور مراجعه و میز مربوطه را خریداری نمود. همچنین باید توجه داشت که قیمت مبل ها بسته به جنس چوب و یا صندلی دار و بدون صندلی بودن آن متغیر می باشد.

با توجه به این که سوزن های متعدد و با تنوع زیاد در بازار موجود می باشد، فرق بین سوزن های استاندارد و غیراستاندارد را از کجا متوجه شویم؟

سوزن های استاندارد براق ترهستند و طول گودی ایجاد شده پشت سوزن بیشترمی باشد. همچنین مارک سوزن و شماره آن روی خود سوزن حک شده است,سوزن های چرخ خیاطی و گلدوزی دارای گودی پشت سوزن بلندتر و قابلیت اجرای دوخت باعرض تعریف شده را دارند که این مورد در سوزن های معمولی وجود ندارد و گودی شیار، ناچیز و اجرای دوخت، با اختلال و در مواردی باعث خارج شدن نخ از تنظیم مناسب نیز می گردد.

سرویس چرخ خیاطی هر چند وقت یک بار لازم است؟

درصورتیکه به طور مداوم از چرخ استفاده نمائیم (میانگین روزی 2 تا 4 ساعت) و پس از استفاده، نظافت و پرزگیری صورت گیرد، سالی یکبار می بایست چرخ را سرویس نمائیم. درغیراینصورت، برای چرخ هائی که بیش از این مورد استفاده قرارمی گیرد، بسته به نوع نگهداری، هر شش ماه یکبار این امر لازم و ضروری بنظر می رسد.

کدامیک از قسمت های چرخ را روغنکاری نمائیم؟

قسمت کمپلت ماکو. توجه داشته باشید که غیر از این قسمت، هیچ یک از اجزای دیگر چرخ را نباید روغنکاری کنیم!

مشکل رایج بعدی که عموما برای افراد پیش می آید، پاره شدن نخ است! سوال بعدی ای که وجود دارد این است که علت پاره شدن نخ چیست؟

در خصوص پاره شدن نخ، حالت های زیر ممکن است رخ داده باشد: یکی از رایج ترین این حالات، استفاده از سوزن و نخ نامرغوب است. مورد بعدی، سفت بودن کشش نخ بالا نسبت به نوع پارچه می باشد و گاهی اوقات نیز، اشتباه در نخ کشی چرخ موجب پاره شدن نخ می شود.

یکی از نکات رایجی که عموما برای خیاطان رخ می دهد، جمع شدن نخ و یا گیر کردن آن است,چه نکاتی را درهنگام کار با چرخ خیاطی رعایت کنیم تا هیچ وقت با این مشکل مواجه نشویم؟

اولین نکته ای که باید رعایت نمایید این است که به هنگام نخ کشی، اهرم بالابر پایه حتما درحالت بالا قرار گیرد تا نخ بین دیسک ها و در مسیر مناسب قرارگیرد. همچنین درجه کشش نخ را نسبت به نوع پارچه تنظیم نمایید .نکته ی بعدی این است که هرگز توپی چرخ را برعکس نچرخانید زیرا این عمل باعث جمع شدن نخ درکمپلت و درنهایت گیرکردن چرخ می‌شود. در آخر هم دقت داشته باشید توپی به سمت خودمان چرخانده شود و هیچ وقت دوخت بدون پارچه انجام ندهیم.

جمع شدن نخ زیر پارچه به چه دلیل است و چه کاری باید انجام داد تا با چنین مشکلی مواجه نشویم؟

جمع شدن نخ زیر پارچه در دو حالت ممکن است رخ دهد. حالت نخست، سفت بودن کشش نخ ماکو می باشد, در این حالت می بایست پیچ روی ماکو را شل کنیم. مورد دوم هم شل بودن کشش نخ بالا نسبت به نوع دوخت می باشد.

هر چند وقت یک بار چرخ را روغنکاری کنیم ؟

معمولا پس از هر6 تا 8 ساعت کار مداوم با چرخ، باید آنرا روغنکاری نمود. همچنین در صورت عدم استفاده از چرخ به صورت طولانی مدت نیز ابتدا آنرا نظافت و سپس روغنکاری نمائید تا چرخ برای استفاده بعدی آماده به کار باشد

کیفیت نخ چه تاثیری در کارکرد چرخ خیاطی دارد؟

کیفیت پایین نخ موجب عدم دوخت مناسب، پرزگرفتن بین دیسک های کشش نخ و اختلال عملکرد آن، جمع شدن پرز در قسمت ماکوکمپلتی و عدم اجرای مناسب دوخت می شود. به همین خاطر بهتر است همیشه از نخ یکنواخت وبدون پرز استفاده گردد.

برای خیاطی طولانی مدت و استفاده از چرخ خیاطی در مزون ها و یا انجام سفارشات، چه چرخی مناسب تر است؟

از هر دو گروه چرخ‌های نیولایف و یاسمین می توان استفاده کرد, ولی ترجیحا چرخ‌های نیولایف برای کارهای حرفه ای تر گلدوزی و مزون بیشتر توصیه می‌گردد,زیرا این چرخ ها دارای گردونه عرض زیگزاک، سوزن نخ کن، کمپلتی تمام دورصنعتی و سیستم DFT مناسب برای ضخیم دوزی و حریر دوزی می‌باشند.

 

در انتها اگر تفاوت چرخ های کف تخت و بازو آزاد چیست؟
چرخ های مدل بازوآزاد دارای بازوئی متحرک است که برای دوخت‌های حلقوی، مانند دوخت سرآستین مناسب است و این چرخ ها دارای درب می باشند, چرخ های کف تخت نیز دارای میز اضافه شونده می باشند که برای دوخت‌های با وسعت بیشتر کاربرد دارد و این چرخ ها، دارای درب و جعبه می باشند.

خوب است است بدانیم که :

1.سیم نامریی توسط پایه پیچ رل دوخته می شود.

2.درمدل های غیر قرینه الگو روی یک لای پارچه بریده می شود.

3.حلقه آستین معمولا ۲ الی ۳ سانت باید گشادتر از حلقه بالاتنه باشد .

4.لایی زانفیکس از هر دو رو به پارچه می چسبد.

5.به اندازه دور سینه چست می گویند

6.به پارچه های چهار خانه پیچازی می گویند .

7. آمفورشور به اندازه گیری دو فاق جلو و پشت می گویند.

8.جیب و مچ و برش سرشانه در پارچه های چهار خانه روی اریب پارچه برش میشود.

9.پارچه ای که به شکل مثلث که به لباس گشادی میدهد گوده میگویند.

10.یقه شومیزه به یقه مردانه گفته می شود.

11.اصطلاح دوپیس به کت و دامن گفته می شود .

12.به قطعات لباس پنل گفته می شود.

13.لباس یک پارچه و یک رنگ برای افراد چاق و کوتاه مناسب است .

14.کت و دامن دو رنگ برای اندام لاغر و بلند مناسب است .

15.در پارچه های ضخیم عرض پنس ها را قیچی و اتو می کنیم

16.پارچه های حریر بصورت دوبله آستر کشی می شوند .

17.اگر کاپ آستین بلند باشد افتادگی آستین در سر شانه دیده می شود .

18.یقه دکلته برای افراد سینه درشت و گردن باریک و بلند و سرشانه کوچک مناسب نیست .

19.برای پارچه های کشی آستر را جدا برش می زنیم و لبه های لباس وصل نمی شود.

20.در مدل های بدون آستین به گشادی کمتری نیاز دارند و حلقه آستین باید تنگ تر باشد.

21.یقه هالتری یقه ای است که به پشت گردن وصل میشود و لباس سرشانه ندارد .

22.دوخت های عرضی پارچه های کشی با زیگزاگ انجام شود بهتر است .

23.آکاردمان به برش زیر سینه می گویند.

24.برای اینکه گوده زیباتر نمایان شود مقداری از درز کم می کنیم .

25.اگر بازو برجسته باشد اندازه سرشانه را بیشتر بگیرید.

نکات مهم و کلیدی راجع به شلوار(کنترل های مربوط به شلوار):

1. کنترل راستا که حتما باید انجام شود و گرنه شلوار در پا حالت پیچ خوردگی دارد.

2. کنترل کمر باید بین ساسون ها را اندازه بگیریم که به 1/2 دورکمر برسد.ساسون های چیدنی باید چیده شود ولی در جزوه شلوار گفته شده بهتره چیده نشود، اگر کنترل کمر انجام شد و کم بود از مقدار ساسون ها کم می کنیم و اگر زیاد بود به مقدارشون اضافه.

3. کنترل ران برای افرادیکه خیلی چاق هستند باید کنترل ران انجام شود،گشادی فاق جلو تا پشت را اندازه می زنیم، مثلا هرچه اندازه دور ران است در الگو 2سانت بیشتر باشد. اگر 60 است باید 62 باشد.

4. کنترل آنتی ژامپ باید از قسمت جلو از بالای گشادی فاق تا پایین، ولی در قسمت پشت باید از پایین به بالا اندازه بگیریم، در کشیدن روی الگو قسمت پشت باید 1 سانت بیشتر باشد.

نکات مهم در مورد پارچه:

1. پارچه های نخی و کتانی قبل از برش و دوخت باید شسته شوند و پارچه های پشمی هم حتما باید اتو شوند.

2. بعضی از پارچه ها هنگام اتوکشی جمع می شوند، یعنی مقدار پارچه کمتر می شود پس باید دقت کنیم که قبل از برش لباس حتما مقداری از پارچه را امتحان کنیم که اگر پارچه این شرایط را داشت مقدار زاپاس را بیشتر کنیم.

3. اگرشخصی دورباسن زیاد داشته باشد، برای بدست آوردن بلندی فاق بهتر است 1/4 دورباسن را منهای 2کنیم.(منظور دور باسن بالای 116 است).
4. برای افرادی مثل بچه ها که دور باسن شان کم می باشد بهتر است 1/4دورباسن  را به اضافه 2کنیم.

5. کسانی که شلوار فاق کوتاه بخواهند، می توانند از قد اصلی یعنی کمر به سمت پایین بیاییم، و افرادی که شلوار لوله تفنگی یا تنگ بخواهند می توانند هر مقدار روی دمپا یا پاچه یا قد شلوار علامت بزنند و از روی خط زانو نیز همین مقدارداخل شوند و بهم وصل کنند.

6:افراد قد بلند هم بلندی باسن شان را باید 20 بگیرند.

محاسبه مقدار پارچه لازم(برای محاسبه ی میزان پارچه مورد نیاز برای هر لباس به موارد زیر توجه نمایید):

1. سایز بدن
به عنوان مثال در سایز ۳۸ یک کت، می توان الگوی بالاتنه پشت و جلو را کنار هم قرار داد ولی ممکن است در سایز ۵۰ همان کت نتوان الگوها را کنار هم قرار داد و پارچه ی بیشتری لازم است.

2. عرض پارچه
عرض پارچه ها متفاوت است معمولا ۱۴۰ یا ۱۵۰ سانتیمتر است .

3. مهارت خیاط در چیدمان الگو روی پارچه
نحوه ی چیدمان الگو روی پارچه بسیار مهم است و خیاط باید با مهارت و دقت کامل این کار را انجام دهد تا از هدر رفتن پارچه و یا بالعکس کم آمدن آن جلو گیری نمایید. باید راستا ی الگوها و زاپاس مناسب در نظر گرفته شود .

4. پارچه های دارای خواب یا سایه روشن
در بعضی پارچه ها مانند ساتن یا مخمل ، خواب پارچه به یک سمت میباشد و در صورتی که الگوها را معکوس بچینید پس از دوخت روی بدن سایه روشن می اندازد بنابر این در این گونه پارچه ها مقدارمصرف پارچه بیشتر است.

5. آب رفت پارچه
پارچه های نخی معمولا پس از یک بار شست و شو مقداری کوتاه می شود و در بعضی موارد از عرض پارچه نیز کم می شود ، بنابر این باید پارچه ی نخی را کمی بیشتر بخرید و قبل از برش آن را خیس کنید .

6. لباس های کلوش
در دامن های کلوش چند طبقه و یا پیراهن هایی که در آن برش های متعدد کلوش وجود دارد میزان پارچه دقیق را نمی توان محاسبه کرد بلکه باید حدود پارچه را با کمی اضافه تر حدس بزنید.

7. لباس هایی که از اریب پارچه برش زده می شوند
معمولادر این لباسها ۱٫۵ تا ۲ برابر حالت معمولی پارچه مصرف می شود

8. پس از رسم الگو تمامی پنل ها مانند یقه ،آستین، سجاف یقه ، مچ ، جیب ، کمربند و … را آماده نمایید و در کنار هم ( شبیه پارچه ) با کمی فاصله بچینید و مقدار پارچه را تخمین بزنید.

در سایر شبکه های اجتماعی حجاب حدیث نیز به ما بپیوندید.

  1. آپارات

  2. یوتیوب

  3. بلاگفا

  4. فیلیکر

  5. پینترست

  6. لینکداین

  7. توییتر

  8. اینستاگرام

  9. تلگرام