همراهان ارجمند آموزشهای حجاب حدیث در این مقاله به شناخت ژانت یا طیاره میپردازیم.

شناخت ژانت یا طیاره

اتو وسيله اي است براي بر طرف کردن چين و چروک لباس, همچنين يکي از مهم ترين ابزارهايي است که هنگام دوخت و دوز از آن استفاده مي شود و به لباس و انواع دوخت جلوه خاصي مي دهد,از ابزار های مهم در خیاطی و اتوکشی بغیر از اتو و میز اتو های معمول، می توان به بالشتک خیاطی و ژانت خیاطی، اتوسنگی، اتو سرد خیاطی، ایمن اتو خیاطی، محافظ اتو و آب پاش و … اشاره کرد,بالشتک ها انواع مختلف دارند که از هر کدام برای اتوی قسمتهای مختلف لباس استفاده می شود.

انواع بالشتک خیاطی

بالشتک خیاطی بیضی:

برای اتوی درزهای منحنی لباس مانند برش عصایی به کار می رود,طول بالشتک خیاطی بین 30 تا 45 سانتی متر و عرض آن 20 سانتی متر است و برای اتو کردن بسیار ضروری ست,در فروشگاه فادیا بالشتک ها در مدل های باشتک اتو خیاطی کوچک 25 سانت، بالشتک اتو خیاطی کوچک 30 سانت، بالشتک اتو خیاطی بزرگ و بالشتک اتو خیاطی دستی ارائه می شود,بالشتک اتو خیاطی استوانه ای: طول آن 40 سانتی متر و عرض آن 8 تا 10 سانتی متر است و برای اتوی درز ها و برش عصایی به کار می رود تا فضای اطراف آن نیز اتو شود و درحین اتو کشی تغییر فرم ندهد.

بالشتک خیاطی بیضی

ژانت خیاطی:

میز کوچکی با پایه ی کوتاه فلزی که برای اتو کردن قسمت شانه، مچ و یقه لباس مورد استفاده قرار می گیرد,قسمت باریک ژانت خیاطی برای اطوکاری مچ و سرآستین و قسمت پهن ژانت خیاطی برای بالای آستین و یقه لباس استفاده می گردد,ژانت خیاطی در فروشگاه فادیا در چهار مدل ژانت کوچک، ژانت متوسط، ژانت موشکی و ژانت دو طرفه قابل سفارش است,خیاطان و تولیدی ها و مغازه دارن خرازی گرامی در نظر داشته باشید ژانت خیاطی دو طرفه بیشتر برای دو مدل آستین کوتاه و بلند مورد استفاده قرار می گیرد,همچنین ژانت خیاطی کوچک و متوسط هم برای اطو کاری آستین کوتاه یقه لباس بیشتر استفاده می گردد.

ژانت خیاطی

اتو خیاطی سنگی:

از اتو سنگی همان طور که از اسمش پیداست از جنس سنگ مرمر است و برای خط گيري لباس و صاف کردن درزهاي لباس در امور خیاطی استفاده می شود.

اتو خیاطی سنگی

اتو سرد خیاطی:

این مدل اتو خیاطی از جنس فلز و بدون برق قابل استفاده است و مانند اتو سنگی برای خط گيري لباس و صاف کردن درز هاي لباس استفاده می شود.

اتو سرد خیاطی

انواع محافظ اتو:

از محافظ اتو برای جلوگيري از برق افتادن لباس، محافظت از پارچه در مقابل سوختن، حفظ ظاهر الياف و ساختار پارچه و افزايش سرعت اتوکشي استفاده می شود,در فروشگاه فادیا محافظ اتو با مارک های بوش، تفال، مجیک، فورکس موجود است, همچنین محافظ اتو خانگی و محافظ اتو صنعتی را ازما بخواهید,ایمن اتو به واسطه يک بند در پشت اتو ثابت مي‌شود, منافذ هاي تعبيه شده در اين محافظ امکان خروج بخار آب حاصل از اتو کردن را فراهم مي‌کند که اين امر موجب صاف شدن راحت‌ تر لباس می شود.

انواع محافظ اتو

آب پاش:

اگر اتوی مصرفی شما مجهز به سیستم بخار نباشد، می توانید برای مرطوب کردن سطح لباس موقع اتوکشی از آب پاش های آرایشی یا معمولی استفاده کنید.