دوخت زیپ مخفی

همراهان ارجمند آموزشهای حجاب حدیث پیشتر دوخت زیپ معمولی را آموزش داده ایم, پیرو همان مطلب دوخت زیپ مخفی از روی لباس را نیز در این مطلب فرا خواهید گرفت, دوختن زیپ مخفی بدون آموزش آن کار بسیار سختی است چون این کار نیازمند ظرافت و دقت زیادی است.

دوخت زیپ مخفی روی لباس یکی از موارد آسان و در عین حال مهم و حساس در خیاطی است, خیلی ها از این که دوخت زیپ مخفی را انجام بدهند می ترسند ولی اگر این مقاله را بخوانید و فیلم آموزشیمان را ببینید انجامش برایتان سهل تر خواهد شد, دقت داشته باشید که هرچه زیپ مخفی را تمیزتر و با دقت بیشتر روی لباس بدوزید در نهایت لباس شیک تر و زیباتری خواهید داشت.

مراحل دوخت

اکنون مراحل دوخت را گام به گام تا پایان آن با هم جلو میرویم :

  1. انتخاب زیپ مخصوص مخفی دوزی (زیپ مخفی زیپی است که در حالت بسته روی آن هیچ دندانه ایی دیده نمی شود و دندانه ها زیر زیپ قرار دارند)

  2. دندانه ها را با کمک نوک اتو به جلو حل داده و اتو می زنیم(توجه داشته باشد که حرارت اتو بیش از حد به دندانه ها برخورد نداشته باشد زیرا اینگونه زیپها پلاستیکی بوده و ممکن است آسیب ببیند)

  3. حال محل استقرار زیپ (ابتدا قسمتی که قرار است زیپ آنجا بنشیند را به اندازه 1.5 سانت خم کرده و اتو میکنیم و یا کوک میزنیم که مسیر دوخت قابل روئیت باشد)

  4. اکنون زیپ را به گونه ایی روی پارچه قرار می دهیم که زاپاس(مقدار پارچه متصل شده به زیپ را میگوند) زیپ روی زاپاس پارچه قرار بگیرد(زاپاس پارچه قسمتی که برای استقرار زیپ در نظر گرفتیم را گویند).

  5. با سوزن ته گرد آن را فیکس میکنیم و یا کوک میزنیم.(دقت داشته باشید که زیپ هنگام فیکس کردن پیچ نخورد.

  6. سپس پایه مخصوص دوخت زیپ را به چرخ پیچ میکنیم.

  7. حال پشت دندانه ها را تا جایی که زیپ در طول راه میدهد می دوزیم(دقت کنید که دقیقا پشت دندانه ها را بدوزید اگر دوختتان به روی دندانه بیاید مانع باز و بسته شدن آن شده و اگر دورتر از دندانه ها باشد بعد از اتمام کار زیپ دیده می شود)

  8. بعد از دوخت هر دو سمت زیپ را بسته و دو قسمت زاپاس پارچه را روی هم قرار داده و میدوزیم ( همواره به اندازه یک یا دو کوک از زیر زیپ باز می ماند آن قسمت را با دست بخیه بزنید)

  9. کار به اتمام رسید و آماده اتو است.

نکته:

  • دوخت زیپ شما در هر دو طرف زیپ باید با خط دوخت امتداد پارچه که با دنده معمولی دوخته بودید در یک راستا قرار بگیرد.

  • قسمت های بالا و پایین زیپ را برای محکم کاری با چرخ یک بار به اندازه دو الی سه کوک بروید و برگردید.

  • دوخت شما به هیچ وجه نباید بر روی دندانه های زیپ برود و اگر چنین شد باید دوخت را بشکافید و دوباره بدوزید.