اوریگامی در خیاطی و طراحی لباس

همراهان ارجمند آموزشهای حجاب حدیث در این مقاله به اوریگامی در خیاطی و طراحی لباس میپردازیم و پیرو همین مطلب ویدئویی از آموزش یک گل روی آستین به روش اوریگامی قرار داده اییم.

اوریگامی چیست؟

اوریگامی در خیاطی و طراحی لباس یا هنر « تا کردن کاغذ » یکی از هنرهای محبوب ژاپنی است که امروزه در سراسر جهان برای انجام انواع طراحی ها از جمله طراحی لباس به کار می رود,اگرچه ماده ی اولیه برای ساختن اوریگامی کاغذ است، اما با پارچه نیز می توان شکل های جالبی ساخت و در تولید لباس به کار برد,اوریگامی، روشی جذاب در طراحی پوشاک، کفش و بسته بندی است,بسیاری از طراحان بنام و مشهوری چون کریستین دیور، در طرح های خود از این تکنیک استفاده کرده اند.

اوریگامی در طراحی پوشاک

پوشاکی که با الهام از اوریگامی طراحی می شوند، معمولا دارای اشکال هندسی و پیلی های متعدد هستند, اوریگامی را می توان در اندازه های کوچک از پارچه ساخت و برای تزیین لباس نیز به کار برد,در این تکنیک برای طراحی لباس از روش اصلی و اولیه طراحی لباس اوریگامی یعنی تا کردن کاغذ الهام گرفته می شود. این روش ارتباط مستقیمی با هندسه و حجم سازی دارد. در اوریگامی با وجود خشک بودن جنس کاغذ، وقتی آن را چند مرحله تا می کنیم، کاملا فرم گرفته و به حالت اولیه باز نمی گردد,تا زدن پارچه تجربه ای کاملا متفاوت از تا زدن کاغذ است,انواع متفاوت پارچه ها واکنش متفاوتی نسبت به تا زدن از خود بروز می دهند, از این رو کسانی که علاقمند به الهام گرفتن از این تکنیک در طراحی های خود هستند، نیاز دارند تا پارچه ی مناسب را با دقت انتخاب کنند,در اوریگامی، خطوط تا، به صورت کاملا شکسته و با لبه های تیز است. اما اوریگامی هایی که با پارچه ساخته می شوند، گوشه هایی گردتر و ظاهری نرم تر از شیوه کاغذی دارند.

پارچه مناسب برای اوریگامی

در طراحی لباس، انتخاب پارچه ی مناسب که نزدیک ترین حالت به خشکی کاغذ را داشته باشد، نقش مهمی در نتیجه گیری بهتر دارد,در اتودهای اولیه، استفاده از کاغذ به جای پارچه پیشنهاد می شود و حتی می توانید روی مانکن از کاغذ به جای پارچه استفاده و کار کنید,همچنین می توانید برای ایجاد خشکی مورد نظر در پارچه از روش های مختلفی مانند آهار دادن پارچه و یا لایی چسب های خشک استفاده کنید,به این نکته توجه کنید که استفاده از پارچه به صورت تک لا در تکنیک اوریگامی معنایی ندارد و حتما سعی کنید  قطعات دولا را به کار برید,استفاده از این روش یکی از بهترین گزینه ها برای طراحی لباس های گران قیمت و مشتریان خاص است,پارچه ی ابریشمی بهترین گزینه برای طراحی با اوریگامی است,ابریشم دوپیونی سبک با بافتی شبیه کاغذ، می تواند تاهای زده شده را با گرمای اتو خیلی خوب نگه دارد. ابریشم ارگانزا درخشندگی خوشایندی به طراحی می دهد و با دست به خوبی تا می شود اما با اتوی داغ این طور نیست,شاید شما نیز در خیاطی و طراحی لباس از این تکنیک بارها بدون آن که بدانید استفاده کرده باشید, به عنوان مثال می توان به پلیسه کردن پارچه، پیلی تک و استفاده از آن برای دامن یا بخش های مختلف پوشاک اشاره کرد. بنابراین، دفعه بعد که یک گل رز را روی پیراهن می بینید، دوباره نگاه کنید، ممکن است با تکنیک اوریگامی ساخته شده باشد.